NUMER PRODUCENTA ROLNEGO – PIERWSZY KROK DO UBIEGANIA SIĘ O POMOC W RAMACH PS WPR NA LATA 2023-2027

Informujemy, że aby ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach PS WPR na lata 2023-2027 za pośrednictwem Stowarzyszenia LYSKOR, wnioskodawca - niezależnie od tego, czy jest osobą fizyczną planującą założenie działalności gospodarczej, jednostką sektora finansów publicznych, stowarzyszeniem czy inną osobą prawną musi posiadać nadany numer producenta rolnego (EP). Jest to podstawowy wymóg formalny, który pozwala na identyfikację beneficjenta w systemie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Jego uzyskanie to krok, który każdy potencjalny beneficjent powinien zaplanować z wyprzedzeniem, aby zapewnić płynność procesu aplikacyjnego.
Czym jest numer producenta rolnego?
Numer producenta rolnego ARiMR, inaczej nazywany numerem identyfikacyjnym ewidencji producentów, składa się z 9 cyfr i identyfikuje każdego, kto chce ubiegać się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Numer ten nadawany jest przez ARiMR. Nie oznacza to, że taka osoba ma zostać producentem rolnym, numer ten jest nadawany z tego względu, iż w ramach płatności z PS WPR instytucją płatniczą jest ARiMR i numer ten służy do identyfikacji każdego potencjalnego beneficjenta pomocy.
Jeśli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie posiada nadanego numeru identyfikacyjnego, należy wypełnić i złożyć odpowiedni wniosek we właściwym terytorialnie Biurze Powiatowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tj.
- Gmina Lyski, Gmina Jejkowice, Gmina Gaszowice – Biuro Powiatowe ARMIR w Rybniku, 44-200 Rybnik, ul. Białych 7
- Gmina Kornowac - Biuro Powiatowe ARMIR w Raciborzu, 47-400 Racibórz, ul. Leśmiana 4
- Miasto Pszów – Biuro Powiatowe ARMIR w Jastrzębiu-Zdroju, 44-330 Jastrzębie Zdrój, ul. Czecha 8b
W przypadku producentów działających w formie spółki cywilnej, nadaje się jeden numer identyfikacyjny. Numer identyfikacyjny nadaje się spółce.
Wniosek o wpis do ewidencji producentów do pobrania i wypełniania elektronicznego czy ręcznego wraz z instrukcją można pobrać ze strony --> przejdź do strony
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Wniosek o wpis do ewidencji producentów można złożyć:
- osobiście,
- wysłać pocztą,
- za pośrednictwem ePUAP.
Wnioskodawca może złożyć wniosek osobiście, wysłać pocztą, jak również poprzez ePUAP. Złożenie wniosku przez skrzynkę podawczą ePUAP polega na przesłaniu podania ogólnego do urzędu z załączonym do tego podania wnioskiem w formie skanu dokumentu oryginalnego (np. w formacie PDF) lub wnioskiem wypełnionym elektronicznie. W przypadku składania przez wnioskodawcę wniosku o wpis do ewidencji producentów, stanowiącego załącznik do „Pisma ogólnego do urzędu”, konieczne jest odrębne podpisanie wniosku podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym. Samo podpisanie Pisma ogólnego należy uznać za niewystarczające. Jeżeli do uzyskania wpisu do ewidencji producentów, wymagane jest uzyskanie zgody małżonka/współposiadacza gospodarstwa rolnego, to taki wniosek, oprócz podpisu wnioskodawcy, musi zostać dodatkowo opatrzony podpisem elektronicznym odpowiednio małżonka lub współposiadacza gospodarstwa rolnego.
Skan dokumentu (np. wniosku) nie jest oryginałem w postaci elektronicznej, a jedynie jego kopią w postaci elektronicznej. Jeśli skan „wersji papierowej wniosku” podpisanego odręcznie, stanowi załącznik do pisma ogólnego do urzędu, powinien być podpisany podpisem elektronicznym, aby mógł być uznany za dokument wiarygodny. Złożenie podpisu odręcznego na formularzu wniosku, a następnie zeskanowanie tego formularza i dołączenie do podania ogólnego nie spełnia warunku podpisania wniosku. Wniosek o wpis do ewidencji producentów składany za pośrednictwem ePUAP może być podpisany tylko podpisem cyfrowym.